Новопсковська громада
Новопсковський район, Луганська область

Створення ОСББ: поради та застереження

Що зміниться та що потрібно для створення ОСББ?

Півтора роки тому (ще 1 липня 2015 року) набув чинності Закон України, який передбачає реформування житлово-комунального господарства. Даний закон відміняє усі рішення, які були прийняті раніше щодо балансоутримувача житлового будинку.

Ні для кого не секрет, що з кожним роком відбувається стрімке старіння багатоквартирних будинків, разом із цим сповільнилося  і будівництво нового житла, у багато разів зменшилися капітальні витрати із бюджету на ремонт та реконструкцію багатоповерхівок..

Приватні будинки утримуються власниками в більш-менш задовільному стані, і вони за власний кошт ремонтують усі неполадки. І прибудинкову територію власники будинку доглядають самі, а не чекають, що прийдуть працівники комунальних підприємств і наведуть порядок. Багатоквартирні будинки утримуються за рахунок плати  їх мешканців, але цих коштів недостатньо для ремонту та реконструкції будинків, заміни інженерного обладнання тощо. Якщо взяти статистику, то близько 95% квартир у багатоповерхівках приватизовані і є чиєюсь власністю.

Уже з 1 липня 2016 року  мешканці багатоквартирних будинків мають право самостійно обирати управителя будинку, організацію чи компанію, яка буде його обслуговувати, або вони повинні створити об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ). ОСББ – це непідприємницьке товариство, що створюється власниками житлових і нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку, для сприяння використання неподільного та загального майна. У законодавстві чітко визначено: ОСББ є неприбутковою організацією та діє на підставі Статуту об’єднання, який визначає права і обов’язки, членів та органів управління об’єднання.  

 

Як створити ОСББ?

Потрібно організувати ініціативну групу. Така ініціативна група повинна складатися не менш як із трьох власників квартир чи нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку. Наймачі та орендарі квартир і нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку не можуть бути членами ОСББ та ініціативної групи. Після цього потрібно провести роботу зі з’ясуванням переліку співвласників багатоквартирних будинків. Ініціативній групі потрібно зібрати відомості про належність квартир та нежитлових приміщень, на підставі яких скласти списки співвласників багатоквартирних будинків. Також потрібно провести інформаційно-роз’яснювальну роботу серед співвласників щодо мети та доцільності створення ОСББ.

Організувати і провести установчі збори ОСББ. Ініціативній групі потрібно підготувати проект протоколу установчих зборів, реєстру присутніх на зборах (по суті, це список співвласників) та листка голосування на установчих зборах, картки голосування. Зарезервувати у державного реєстратора назву ОСББ, підготувати пропозиції щодо складу правління ОСББ та ревізійної комісії, підготувати проект статуту ОСББ. Оповістити всіх співвласників про проведення установчих зборів. Про проведення цих зборів ініціативній групі необхідно письмово повідомити усім власникам житлових та нежитлових приміщень будинку не менш як за 14 днів до дати проведення. Повідомлення вручається кожному власнику під розписку або надсилається рекомендованим листом. Провести установчі збори ОСББ, на яких прийняти рішення про ство­рення ОСББ.

Селищній раді потрібно погодити підготовлений ініціативною групою статут із державним реєстратором (щодо державної реєстрації ОСББ із таким статутом) та ДПІ (щодо включення ОСББ із таким статутом до реєстру неприбуткових організацій), знайти та відновити технічну документацію на будинок, підготувати її (чи її копію) до передачі ОСББ, виконкому спільно з ініціативною групою вирішити питання про місце проведення установчих зборів.

Оформлення документів займає більше двох тижнів. ОСББ можна створити за два тижні, але оформити землю – це не буде так швидко. Потрібно отримати дозвіл сесії на розробку технічної документації, розробити документацію у землевпорядної компанії, яка має на це свідоцтво і ліцензію, і цю проектну документацію потім треба знову затвердити на сесії селищної ради. Це може зайняти 3-6 місяців.

ОСББ усе починає «з нуля», а далі – робота голови правління ОСББ, ревізійної комісії, яка створюється обов’язково для контролю за керівництвом об’єднання. Бажано, щоб головами ОСББ ставали люди, які живуть саме в цьому будинку. Голова ОСББ отримує заробітну плату, яка буде залежати від кількості квартир та мешканців, і правління саме вирішує, який буде її  розмір. При цьому ОСББ рішенням зборів встановлює вартість житлових послуг. У штаті ОСББ може бути і двірник, який буде прибирати прибудинкову територію, за що отримуватиме заробітну плату. Також в об’єднанні можуть бути спецфонди, які збирають кошти на різні потреби будинку.

Якщо в будинку знаходиться якийсь магазин чи фірма, і дане приміщення є приватним, то він автоматично є членом ОСББ. По закону всі власники, хто має хоч один квадратний метр в цьому будинку, – це члени ОСББ.

 

 Копієчка до копієчки

Не варто нехтувати участю у пілотних проектах  ПРООН, проекти бюджету участі, вони можуть виявитися корисними, Наприклад, за допомогою подібних проектів можна  озеленити свій двір ,провести благоустрій з облаштування тротуарів, паркувальних зон, дитячих та спортивних майданчиків та ін. Тема управління житлом сьогодні також популярна у грантодавців.

Додаткові кошти можуть залучатися через здачу в оренду підвалів і горищ, розміщення реклами на стінах будинку, установку мобільних і телевізійних операторів на дахах.

Якщо земля під прибудинкову територію відведена, можна розміщувати торговельні лотки або навіть побудувати невеликий магазин чи офіс і здавати їх в оренду.

ОСББ, які взяли на баланс свої будинки і отримали землевідведення, можуть здавати в оренду місця для стоянок або влаштовувати між мешканцями аукціони, хто більше готовий за нього заплатити.

 ОСББ, який добре себе зарекомендував, може пропонувати свої послуги з обслуговування прибудинкової території сусіднім будинкам.

Якщо будинок новий і не вимагає ремонтів, зібрані кошти можна розміщувати на депозити або придбати на них житлові або нежитлові приміщення для здачі їх в оренду.

До речі, варто врахувати, що якщо ОСББ займається комерційними видами діяльності, то воно сплачує відповідні податки. Не обкладаються податками платежі і внески мешканців.

У підсумку, якщо врахувати всі варіанти заробітку, за рік у будинку цілком можна зробити ремонт.

Держава наддала можливість  приватизувати житло практично безоплатно, але утримання повинно бути за рахунок власників квартир, як це  відбувається в приватному секторі. Зрозуміло, що роботи буде багато, але якщо цього захочуть самі жителі будинку і докладуть до цього певних зусиль, усе буде набагато простіше.  Усі витрати зі спецфондів можна контролювати. Розчистити сніг, загорнути ямку, спорудити дитячу гойдалку – усі жителі дому долучаються до цієї роботи, і ніхто не сидить і не чекає, що хтось це зробить за нас.

Потрібна самоорганізація власників багатоквартирних будинків, для покращення свого ж житла. Будьте рішучими. Бажаємо успіхів у ваших починаннях!

 



« повернутися до списку новин