Все про запит про надання публічної інформації
Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», кожний громадянин України може звернутися до влади із запитом і отримати необхідну йому інформацію.
Запит на інформацію – це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться в його володінні (наприклад, інформація щодо використання бюджетних коштів або копія рішення сесії міської ради). Тобто йдеться про раніше створену інформацію, якою володіє розпорядник. Для відповіді на інформаційний запит розпорядник не повинен створювати нову інформацію (готувати аналітику, надавати роз’яснення тощо.
Потрібно відрізняти “Запит на інформацію” від “Звернення громадянина”. Звернення – це викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги. Звернення регулюються спеціальним Законом України «Про звернення громадян». Закон «Про звернення громадян» не дозволяє надсилати звернення в електронній формі, воно має бути оформлене у вигляді документа і відправлене, або передане у відповідний орган.
Що є публічною інформацією?
Публічна інформація – це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених Законом “Про доступ до публічної інформації”.
Хто має право доступу до публічної інформації?
Право на доступ до публічної інформації, відповідно до Закону, мають:
– фізичні особи (громадяни України, іноземці, особи без громадянства)
– громадські об’єднання без статусу юридичної особи
– юридичні особи.
Як оформити запит на інформацію?
Електронний запит на отримання інформації подається у довільній формі. При цьому обов’язково необхідно вказати:
1) прізвище і ім’я запитувача для фізичної особи (найменування – для юридичної особи), поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер телефону, якщо такий є. При цьому слід врахувати, що Закон не вимагає будь-якого підтвердження справжності вказаних прізвища та імені;
2) загальний опис інформації, яку запитувач хотів би отримати (вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит). Якщо вам відома назва чи інші реквізити конкретного документа, який ви запитуєте, то вкажіть їх; якщо ні – то наведіть якомога точніший опис інформації, яка вам потрібна.
Запит, який буде відправлено електронною поштою, можна підготувати на сайті “Доступ до правди“, який працює як уніфікована платформа для надсилання електронних запитів розпорядникам інформації.
Запит у письмовому вигляді надається у довільній формі (див. відео вище). Для подання запиту в Міністерство юстиції можна скористатися зразками, які міністерство розмістило на власному сайті:
Чи необхідно платити за надання інформації?
Інформація на запит надається безкоштовно.
У разі якщо задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов’язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк.
Розмір фактичних витрат визначається відповідним розпорядником на копіювання та друк в межах граничних норм, встановлених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо розпорядник інформації не встановив розміру плати за копіювання або друк, інформація надається безкоштовно.
При наданні особі інформації про себе та інформації, що становить суспільний інтерес, плата за копіювання та друк не стягується.
Cтрок розгляду запитів на інформацію
Розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.
У разі якщо запит на інформацію стосується інформації, необхідної для захисту життя чи свободи особи, щодо стану довкілля, якості харчових продуктів і предметів побуту, аварій, катастроф, небезпечних природних явищ та інших надзвичайних подій, що сталися або можуть статись і загрожують безпеці громадян, відповідь має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання запиту.
Клопотання про термінове опрацювання запиту має бути обґрунтованим.
У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.
До якої інформації може бути обмежено доступ?
Інформацією з обмеженим доступом є:
– конфіденційна інформація про фізичну або юридичну особу;
– таємна інформація (державна, адвокатська, лікарська, нотаріальна та інші види таємниць);
– службова інформація.
Обмеження доступу до інформації здійснюється лише при дотриманні трьох вимог:
1. Якщо обмеження відповідає одному з таких інтересів:
– в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам;
– для охорони здоров’я населення;
– для захисту репутації або прав інших людей;
– для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
2. Якщо розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам.
3. Якщо шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Якщо розпорядник відмовляє в наданні інформації у зв’язку з обмеженням доступу до неї, він може це зробити, лише з наданням обґрунтування відповідно до трьох зазначених вище вимог.
Відповідальність за ненадання інформації
Право на доступ до публічної інформації гарантується юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації. Рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду в порядку адміністративного судочинства.
За порушення Закону “Про доступ до публічної інформації” передбачено адміністративну відповідальність у вигляді штрафу у розмірі від 425 до 850 грн (25-50 НМДГ). Із скаргами на такі порушення слід звертатися до прокурорів.
З повагою Новопсковське бюро правової допомоги
Старобільського місцевого центру з надання безоплатної
вторинної правової допомоги
тел : 099-743-03-78 – Новопсковське бюро
тел : 0(800)213-103 – гаряча лінія